Tysdag 31. mars kl 19:30


Regi: Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov (Nord-Makedonia 2019) 1 t. 27 min.HONEYLAND skildrer en virkelighet som ligger så langt fra vår egen at det er vanskelig å tro at den er en del av vårt kontinent. I denne forbløffende dokumentaren møter vi Hatidze, en enslig middelaldrende kvinne som bor sammen med sin blinde mor i en liten hytte på den makedonske landsbygden, og lever av å samle og selge honning. Når kamera følger Hatidze på halsbrekkende tokt langs bratte fjellskrenter og inn i store svermer av bier – uten beskyttelse eller et snev av frykt – er det både filmatisk spenning og dokumentarisme på høyt nivå. HONEYLAND stakk av med flere priser under årets Sundance filmfestival, enn noen annen film.

Tysdag 14. april kl 19:30


Regi: Pedro Almodóvar (Spania 2019) 1 t. 53 min.
I SMERTE OG ÆRE leverer Antonio Banderas en gnistrende prestasjon som den livstrette Salvador. Rollen har åpenbare paralleller til regissør Pedro Almodóvar selv, og som i mange av sine tidligere filmer viser han seg som en mester i personlig metafiksjon. I hendene på en mindre begavet filmskaper kunne dette fort endt opp som navlebeskuende, men den spanske mesteren guider oss med stø hånd gjennom en reise som handler om å akseptere sin egen dødelighet, tidligere forhold og betente familierelasjoner. Fargene er sterke, minnene bittersøte, og komponist Alberto Iglesias leverer sin kanskje beste filmmusikk til nå. Almodóvar har sjelden vært bedre.

Tysdag 28. april kl 19:30


Regi: Ingmar Bergman (Sverige 1953) 1 t. 37 min.
Sommeren med Monika vakte sensasjon da den ble lansert på begynnelsen av 50-tallet med sitt, etter datidens standard, meget erotiske innhold. 19-årige Harry lever et trøstesløst liv inntil han en dag blir forelsket i den litt yngre, lidenskapelige, men overflatiske Monika. Sammen flykter de fra sine plikter og problemer ut til en øde øy.
Bergman lar fullt ut sin unge stjerne, Harriet Andersson, dominere filmen i rollen som Monika. Til tross for karakterens mindre sympatiske sider - noen steder direkte frastøtende - fanges tilskuerne fullstendig av hennes spill.