Tysdag 08. januar kl 19:30

Regi: Gabriela Pichler (Sverige 2018) 1 t. 42 min.

Det lille stedet Lafors prøver å lokke til seg den tyske lavpriskjeden Superbilly, noe som vil skape mange etterlengtede arbeidsplasser. Kommunen utlyser en videokonkurranse og venninnene Dana og Aida går i gang med pågangsmot, smarttelefon og selfiestang. Filmen jentene lager om hjemstedet samsvarer imidlertid ikke med det glansbildet kommunen ønsker å vise frem. Gabriela Pichler følger opp SPISE SOVE DØ (2012) med en hjertevarm, morsom og sjarmerende film om tilhørighet og fellesskap. AMATØRER vant hovedprisen både på Göteborg filmfestival og Oslo Pix.

"Kvinne på Krigsstien" Tysdag 22. januar
kl 19:30

Regi: Benedikt Erlingsson (Island 2018) 1 t. 41 min.

En islandsk feelgood-film om en kvinnes kamp mot monstermastene! Til vanlig er hun en ydmyk kordirigent, men bak fasaden lever hun et dobbeltliv som brennende engasjert, buespennende miljøaktivist. Egenhendig iverksetter hun spektakulære aksjoner for å få bukt med monstermastene en gang for alle – Halla er beredt på å risikere alt for å beskytte de islandske viddene! Filmen vakte stor begeistring da den hadde premiere i Cannes. Benedikt Erlingssons nye film er en frisk, energisk og kritikerrost oppfølger til OM HESTER OG MENN..

"En Annen Verden" OBS NY DATO!! Tysdag 05. februar
kl 19:30

Regi: Rolv Lyssand Bjørø (Norsk 2015) 25 min.

OBS OBS - Vi få besøk av Regissør Bjørø

Osingen Rolv Lyssand Bjørø kommer til Kvam filmklubb med en kortfilm. Rolv Lyssand Bjørø (f. 1985) er en norsk regissør, redaktør og manusforfatter. Han har laget mange prisbelønte kortfilmer og dokumentarer som har blitt vist internasjonalt. Bjørø skrev og regisserte den høyt anerkjente og prisbelønte romanfilmen "En annen verden" i 2018. Den ferske, moderne Fantasy / Adventure / thriller skyver grensene til den ellers nordiske noir-tunge skandinaviske kinoen. «En annen verden», som for det meste er spilt inn i Ervikane i Os.

"Leave No Trace" OBS NY DATO Tysdag 19. februar

Regi: Debra Granik (USA 2018) 1t. 48 min

Fra regissøren av "Winter's Bone".Tenåringsjenta Tom og hennes far Will har i flere år bodd uoppdaget i Forest Park, et digert skogsområde ved grensen til Portland, Oregon. Ved en tilfeldighet blir de oppdaget og tatt hånd om av et lokalt sosialtjenestebyrå, som sørger for at de har arbeid og husly. De forsøker å tilpasse seg sine nye omgivelser, men en brå avgjørelse sender dem ut på en farlig ferd ut i villmarken på jakt etter fullstendig frihet. Snart må de konfrontere sine motstridende behov: Toms ønske om å være en del av et samfunn, og Wills trang til å være avskåret fra det.

Cold War Tysdag 05. mars kl 19:30

Regi: Pawel Pawlikowski (Polsk 2018) 1 t. 28 min.

COLD WAR er en lidenskapelig kjærlighetshistorie mellom to personer med ulik bakgrunn og vidt forskjellig temperament. De to er helt feil for hverandre, adskilt av politikk, personlighet og skjebnens luner, men er likevel uløselig knyttet til hverandre. En historie om umulig kjærlighet i en umulig tid, som utspiller seg under den kalde krigen i 1950-tallets Polen, Berlin, Jugoslavia og Paris. Filmen var i Hovedkonkurransen i Filmfestivalen i Cannes i mai i år der Pawe? Pawlikowski vant prisen for Beste regissør. Pawlikowskis forrige film Ida vant Oscar for Beste Utenlandske film i 2015.

Lady Bird Tysdag 19. mars kl 19:30

Regi: Greta Gerwig (USA 2017) 1 t. 34 min.

Kritikerrost dramakomedie nominert til fem Oscar for beste film, hovedrolle, birolle, manus og regi. Christine (Saoirse Ronan) lengter vekk fra det stillestående livet i Sacramento og forsøker å komme inn på college i New York. Hun er på kant med moren, som hun er mer lik enn hun ønsker å innrømme, og har omdøpt seg selv til Lady Bird for å skille seg ut. Veien mot å bli 18 år er fryktelig lang når man har et mye større vingespenn enn omgivelsene tillater. Regi og manus er ved Greta Gerwig.

Girl Tysdag 02. april kl 19:30

Regi: Lukas Dhont(Belgia/ Nederland 2018) 1 t. 45 min.

15-årige Lara skal bli ballerina, og trener knallhardt sammen med sine medstudenter. Samtidig gjennomgår hun en hormonbehandling, som skal lede opp mot en kjønnsbekreftende operasjon. Fortellingen, som er basert på en sann historie, skildrer en vakker far/datter-relasjon. I Girl er omgivelsene rundt stort sett støttende, men Lara møter likevel mange utfordringer i en indre kamp for å bli den hun ønsker å være. I 2018 ble Girl Canne festivalens mest prisvinnende film med hele fire priser for beste debutfilm (Camera d'or), beste skuespiller tildelt Victor Polster for rollen som Lara, Den internasjonale kritikerprisen for beste film med LHBTIQA tematikk.

En Smak av Lykke  Tysdag 23. april kl 19:30

Regi: Paolo Virzi (Italia 2016) 1 t. 56 min

Gale damer på rømmen i Toscana i morsomt, varmt og vakkert drama "Varme, sjarme og humor skaper en film som virkelig aller mest føles menneskelig." Filmfront - terningkast 5Donatella og Beatrice bor på et psykiatrisk behandlingssenter i Toscana. De har svært ulike livshistorier, og lite til felles, men en dag får de uventet sjansen til å rømme. Flukten bringer dem sammen i et eventyr som vil forandre livene deres for alltid og vil hjelpe dem å se skjønnheten i det ufullkomne.